Nieuws 6-6-2016: veranderde richting van het project

Vorig jaar september 2015 hebben we het project opgestart vanuit een bepaalde gedachte. Inmiddels zijn we driekwart jaar verder en zijn we veel meer te weten gekomen over de achtergronden, bestaande hulpmiddelen, waar de behoeftes van mensen liggen, etc.

Wij hebben deze inzichten verwerkt in hetgeen we ons op richten met het project. Hieronder nemen we jou mee in deze verandering die wij hebben doorgemaakt in de richting waarop wij met het project gaan.

Kort gezegd is verandering:

Van:
“We gaan een nieuwe serious game maken waarmee alle mensen met autisme kunnen leren, om beter de emoties van anderen te herkennen”

Naar:
“Wij gaan samenwerkingsverbanden aan, om bestaande (digitale) hulpmiddelen en games geschikt te maken voor het leren van emotie-anticipatie vaardigheden. De kennis over bestaande hulpmiddelen en manieren om vaardigheden te leren komen vanuit een community die betrokken is bij het project. Dit moet er toe leiden dat mensen met autisme beter wederzijds prettige sociale interacties kunnen hebben.”

Wat is dan precies het verschil?

Eigenlijk kun je het zo zien dat we het onderwerp hebben verbreed: we zijn nog steeds bezig met hetzelfde. Alleen is de gedachte waar we ooit mee gestart zijn, nu een onderdeel geworden binnen een groter geheel.

Er zijn een viertal verschillen:

  • van 'emoties herkenning bij anderen' naar 'wederzijds prettige sociale interacties hebben':
    We hebben centraal gesteld hetgeen we er uiteindelijk mee willen bereiken, namelijk: het hebben van wederzijds prettige sociale interacties met anderen. Hierbij hebben we het onderwerp ‘kunnen anticiperen op de emoties van anderen’ als thema gesteld hierbinnen.

    Het kunnen herkennen van emoties bij anderen is één van de stappen om dit te kunnen bereiken, maar niet genoeg. We hebben er dus voor gekozen om het geheel centraal te stellen in plaats van een onderdeel daarvan.
    Wat het verband is tussen emotieherkenning, emotie-anticipatie en prettige sociale interacties kan je op deze pagina lezen.

    .
  • van 'nieuw' naar 'bestaand':
    We wilde in het begin een geheel nieuw iets maken. Inmiddels weten we dat het maken van iets nieuws (bijvoorbeeld een spel) op het gebied van emotie herkenning, emotie anticipatie, etc. veel ontwikkeltijd, onderzoekstijd en veel geld kost. Het is namelijk een erg complex vraagstuk.

    We willen ons daarom nu eerst concentreren op dingen die er al zijn en waarvan mensen aangeven dat het hen heeft geholpen. Met de kennis die we hebben en de denkkracht van jullie als community kunnen we makkelijker en sneller resultaat bereiken met bestaande middelen (spellen, films, series, niet-digitale oefeningen, oefenmaterialen, documentaires, etc.).
    We kunnen deze omzetten in een digitale variant die specifiek geschikt is om te leren anticiperen op emoties van anderen.

    .
  • van 'starten vanuit eigen idee' naar 'idee wordt geïnspireerd door input community':
    Van begin af aan (en nu nog steeds) is de insteek geweest om alle betrokkenenMet betrokkenen bedoelen we autistische mensen, naasten, behandelaren, docenten, onderzoekers: allemaal mensen die op één of andere manier in aanraking komen met de uitdaging ‘beter leren anticiperen op emoties van anderen’. te betrekken in het maken van digitale trainingen.

    In het begin was de gedachte om mensen rondom ons eigen idee te verzamelen. Nu is dat omgedraaid.

    Nu is de insteek dat wij faciliteren dat er een community ontstaat die allerlei leermanieren aandraagt, op basis van eigen ervaringen. Samen met deze mensen bekijken we hoe we deze leermanieren kunnen omzetten naar een digitale training of hoe een bestaand iets verbeterd kan worden als digitale training. Daarna gaan we met alle betrokkenen (of vertegenwoordigers daarvan) de training maken/verbeteren in samenwerking met andere partijen.

    .
  • van 'zelf als project ontwikkelen' naar 'zowel zelf als project ontwikkelen als anderen hun eigen product laten verbeteren':
    Het idee in het begin was dat wij zelf alle trainingen binnen het project gingen ontwikkelen en dat het project daarbij de eigenaar is van de training.
    Dit willen we in sommige gevallen nog wel doen. Maar de aandacht komt veel meer te liggen op dat we andere partijen helpen om een variant van hun product te maken. De andere partij blijft hierbij eigenaar van de product en de variant.
    .

Klik op het vinkje(je hebt op het vinkje of op de tekst geklikt) achter de zinnen in de bovenstaande teksten als je meer toelichting wilt.

Hoe zit het met de serious game?

Dit alles betekent dus dat het nog steeds tot de optie behoort om een serious game te maken. Maar dat gebeurt dan door een nieuwe variant te bedenken met bestaande middelen, of door een bestaand spel aan te passen in samenwerking met de maker daarvan.

Heb je nog vragen?

We hopen dat voor jou duidelijker is geworden welke verandering we hebben gemaakt in de manier waarop we het project doen.
Als je vragen of opmerkingen hierover hebt, stel ze hieronder als reactie, of stel ze via het contactformulier op de website.

Log in om reacties te kunnen plaatsen en te lezen.